Blij met de Bij

De Bij, vaak een graag geziene gast voor de meeste tuinliefhebbers. Zeker ook voor diegene die ook nog 'hotelkamers' verhuren.

Maar wat weten we eigenlijk over dit mooie, ijverige, zoemende insect? We kennen bijna allemaal het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes...iets wat we ook gebruiken om aan kleine kinderen een sluier op te lichten over seksualiteit. Maar inderdaad bijen en bloemen gaan samen. Bloemen hebben onder andere bijen nodig om te zorgen dat bloemen weer bevrucht worden en vruchten en zaden kunnen vormen om te zorgen voor nageslacht. Wij hebben bijen nodig om de voedselketen te waarborgen. Zonder bijen minder vruchten. Wel 80% van alle planten in Nederland is afhankelijk van bijen.

Minstens 100 miljoen jaar geleden leefde de bij al. Dus tezamen met de dinosauriƫrs. Ze waren vleeseters en gebruikte bloemen om prooien te vangen. Het daarbij ontdekken van de nectar, heeft gemaakt dat de bij geƫvalueerd is naar onze huidige bij.

De bij is meestal een solitair insect, dat wil zeggen dat het alleen leeft. Enkele bijensoorten zoals de honingbij leeft bij elkaar en worden dan sociale bijen genoemd. Bijen leven over het algemeen maar een paar weken. Hun nest bouwen zij op verschillende manieren; als een gangetje in de grond, in holle ruimtes bovengrond zoals spleten en holle stengels of ze pikken de nesten van andere bijen in( koekoeksbijen). En dan natuurlijk in onze bijenhotels, die tegenwoordig niet meer weg te denken in het tuinbeeld. Maar let op, ze zijn niet allemaal geschikt. Om hier meer over te weten te komen, kunt u kijken op:

We kennen in Nederland wel 359 soorten bijen! Echter de helft wordt bedreigt met uitsterven. Wereldwijd zijn er 20.000 soorten bekend. Wist u dat de Hommel ook onder de bijen valt?

We weten dat bijen 6 poten, 4 vleugels en een angel hebben. Maar weet u ook hoe een bij er van binnen uit ziet?

Interessant toch? Een prachtig en zeer nuttig beestje, wat we moeten koesteren en beschermen.