HET NAJAAR  is onterecht een vergeten tuinseizoen geworden.

Stichting Steenbreek en NL Greenlabel in samenwerking met Stichting De Groene Stad, De Tuinen van Appeltern en Tuinbranche Nederland willen oude tijden doen herleven en het najaar weer tot hét plantseizoen gaan uitroepen. Tijdens de najaarsactie ‘Het vergeten tuinseizoen’ van 1 t/m 31 oktober wordt iedereen in Nederland via diverse (online) activiteiten geënthousiasmeerd om weer in het najaar actief in de tuin aan de slag te gaan.

Groei & Bloei participeert ook in Stichting Steenbreek.

‘Het vergeten tuinseizoen’ begint vandaag

Vandaag, donderdag 1 oktober, begint ‘Het vergeten tuinseizoen’. Bij deze najaarsactie, die de hele maand duurt, wordt iedereen in Nederland via diverse (online) activiteiten geënthousiasmeerd om weer in het najaar actief in de tuin aan de slag te gaan. Zo is vanaf vandaag een vlog te zien van Steenbreekambassadeur Margot Ribberink en zijn informatiefolders verschenen, zowel voor de professional als voor de tuinbezitter.

‘Het vergeten tuinseizoen’ is een initiatief van Stichting Steenbreek en NL Greenlabel in samenwerking met Stichting De Groene Stad, De Tuinen van Appeltern en Tuinbranche Nederland. Zij proberen oude tijden te doen herleven en het najaar weer tot hét plantseizoen te gaan uitroepen. Deze organisaties gaan gedurende de hele maand oktober aandacht schenken aan het vergeten tuinseizoen. Zo zijn op de website www.vergetenseizoen.nl naast een bijdrage van voormalig weervrouw Margot Ribberink vlogs te zien van Ben van Ooijen (directeur van De Tuinen van Appeltern) en tv-tuinman Lodewijk Hoekstra. Ook vindt een webinar plaats over het vergeten tuinseizoen. Voor de najaarsactie zijn twee folders verschenen die op de site van Stichting Steenbreek gratis zijn te downloaden: voor de professional en voor de tuinbezitter.

Beste tijd
In de tuinsector is de afgelopen 30 jaar de focus om diverse redenen (strenge winters, plantenteelt in containers in plaats van de volle grond en verlegde interesses vanuit consumenten voor de tuin in het voorjaar) geheel in het voorjaar komen te liggen. De sector is hierop ingesprongen; het najaar als tuinseizoen is daardoor naar de achtergrond verschoven. Het najaar is vanwege verschillende redenen de beste tijd voor werkzaamheden in de tuin. Zo is de bodem nog warm na de zomer en slaan de planten beter aan. Bomen, struiken, vaste planten en bollen kunnen makkelijker worden geplant of verplant omdat ze in ‘slaap-stand’ zijn. De grond heeft meer tijd om aan de wortels te plakken en de wortels hebben meer tijd om zich te ontwikkelen. Zo kunnen ze makkelijker voeding en water opnemen op momenten dat het moeilijk wordt. Maar het belangrijkste is dat de consument die in het najaar in de tuin aan de slag gaat, al direct in het vroege voorjaar kan genieten van een mooie en levendige tuin. En vroeg in het voorjaar bloemen is goed voor de biodiversiteit.

Agenda
De najaarsactie ‘Het vergeten tuinseizoen’ duurt tot en met 31 oktober en wordt, onder voorbehoud van de coronamaatregelen, afgesloten met een grote verrassingsactie. De agenda van de actiemaand staat op www.vergetenseizoen.nl.

Kijk Margo Ribberink op steenbreek.nl/het-vergeten-tuinseizoen-begint-vandaag/

1 oktober 2020